Thursday, December 25, 2008

BalQisku Episod 9(iii)

Sweet hard Hand By Hadiah

Kain buruk yang ditinggalkan di atas meja studi dicapai। Radio Hitz।fm memainkan lagu Disco Inferno nyanyian artis Hip-hop 50 cents. Balqis tersengih mengingatkan memori lagu itu. Ketika masing-masing sibuk dengan GP license exam, Jasmin telah memuatturun lagu tersebut dari internet. Pada masa itu, album terbaru 50 cents ‘The Massacre’ belum lagi keluar di pasaran. Jasmin sibuk menarik tangan rakan-rakan lain yang sedang bergelumang dengan buku untuk menari di ruang tamu rumah mereka.



“Lil mama, show me how you move it.

Better yet, put your back into it.”

Buku-buku kulit tebal dicapai dari rak. Sambil tangannya ligat mengelap kulit buku tersebut, Balqis menghayun pinggul mengikut rentak muzik. Teringat dengan dance step yang mereka cipta sewaktu zaman gila-gila di UK.

“Do your thing like it ain’t nothing to it.

Shake, sh—sh—shake that *beep* girl!”

Balqis ketawa perlahan. Rindu dengan telatah Jasmin.

“Go, go, go 50 in the house

Bounce, y’all already know what I’m about

The flow sounds sick over Dre drums nigga

I ain’t stupid, I see Doc and my doe come quicker.”

Balqis menggeleng-gelengkan kepala. Tidak sangka lirik lagu itu masih dihafalnya. Habis buku-buku dilap sambil menari-nari perlahan mengikut rentak lagu. Kemudian dia menuju ke arah tingkap. Hendak menukar langsir.

Lagu Hold Me Down nyanyian Jennifer Lopez pula berkumandang di udara. Balqis tersenyum. Hitz-fm betul-betul membaca fikirannya pagi itu.

“Now you’ve been holding me down

For such a long time now

From back then to now in my story

Straight from the hood

You’ve always been there for me.”

Balqis menyanyi-nyanyi kecil mengikut lirik. Tangannya ligat membuang cangkuk dawai dari rel langsir.

“You don’t know how much you mean to me

Whenever you’re down you know that you can lean on me

No matter the situation

Boy, I’m gonna hold you down.”

“Now my loyalty will always be with you

If you just promise me

That you’ll stay real

Cause baby you don’t have to change.”

Tangan Balqis terkaku di rel langsir. Fikiran bercelaru, sama ada ingin berpaling untuk menghadap ‘penyanyi duet’ a.k.a. Fat Joe nya yang berdiri di belakang. Balqis menelan liur. Melodi lagu itu umpama seolah-olah tenggelam bersama air liurnya ke esofagus.

“Eh, nyanyi lah lagi.”

Balqis berpaling. Mukanya merah. “How long have you been standing there?” soal Balqis monoton terhadap Danial yang berdiri di muka pintu.

Danial menarik senyum segaris. “Long enough.”

“Bukan you kena pergi servis kereta ke?” soal Balqis lagi, tergagap. Hampir terjatuh kain buruk dari tangannya.

Danial tersengih. “Laa, takkan pergi servis kereta setahun kut?”

“Apsal tak bagi salam?”

“Dah la. You tu yang pasang radio ala-ala boombox kat Zzouk,” balas Danial, masih tersengih. Dia menyandarkan badan pada bingkai pintu sambil memerhati isterinya yang masih tercegat di atas kerusi di tepi tingkap. “Oo, you nak bukak club ek rumah kita ni?”

Balqis menarik muka. Dia melemparkan kain buruk ke arah Danial. Lelaki itu menyambutnya cekap sambil ketawa. “Terer you grooving lagu 50 cents tadi? You belajar mana?”

Muka Balqis merona beberapa ton merah. Merah jambu, merah saga, mata merah, lengkap segala. “Kelas tarian inang,” jawabnya ringkas.

Mata Danial membundar. “Tarian inang? Ada ke lenggok-lenggok gitu dalam tarian inang?”

“Sebok je. I don’t know what’s scarier, the fact that you even know what tarian inang is, or the fact you hafal lagu J. Lo,” balas Balqis, mencebik. Dia melangkah turun perlahan-lahan dari kerusi.

Danial tersengih. Dia merapati Balqis di kaki katil. “Eleh. You tu siap rapping lagu 50 cents lagi,” tukas Danial pula. Dia ketawa melihat wajah Balqis yang hampir naik suhu lagi 2 darjah celcius dari normal. “Klass la ada isteri terer rapping. Kalah Eve*, takpun Missy Elliot.”

“You ni nak kena debik dengan I ni…”

“Hush,” ujar Danial singkat. Dia mengunjukkan jari ke arah radio. Lagu ‘Hold Me Down’ hampir ke penghujung. Terdengar suara Jennifer Lopez dan Fat Joe bersatu. Ditambah remix oleh Danial.

“You don’t know how much you mean to me

Whenever you’re down you know that you can lean on me

No matter the situation

I’m gonna hold you down.”

Usai nyanyian, Danial memaut dagu Balqis. Pipi wanita itu dicium lembut. Untuk kesekian kali, Balqis tertunduk malu.



Glossari

Jason Bourne – watak yang didukung oleh Matt Damon yang chumel dalam filem The Bourne Identity. Dalam citer ni, mamat ni berlakon sebagai seorang agen FBI

‘Plead the Fifth’ – legal terms yang memberi maksud ‘the rights to remain silent’.

Third Culture Kid/TCK – term yang diberikan kepada bebudak yang dok pindah randah sampai identiti bangsa/keturunan dia bercampur-baur dgn identiti bangsa lain.

Eve – penyanyi hip-hop perempuan, selalu menjadi artis remix/feat untuk Gwen Stefani.

2 comments: