Friday, December 26, 2008

BalQisku episod 13(i)

Sweet hard hand By Hadiah


Sangap… Sangap…


Esok pagi Balqis akan berangkat bersama-sama Jasmin ke Johannesburg, Afrika Selatan. Dari sana, mereka akan mengambil connecting flight ke Maputo, ibu Negara Mozambique.


Danial terasa baru semalam mereka pertama kali berkongsi gelak-tawa.


Dia memerhati Balqis yang leka melipat helaian-helaian pakaian, sambil bersila di hujung katil. Sebuah luggage Polo besar berwarna biru tua ternganga di hadapannya. Seluar cargo, slacks, kemeja lengan panjang, baju Morocco, beberapa jubah dan baju kurung disusun bertindih-tindih di dalam beg. Diselitkan juga novel-novel Tom Clancy dan Dan Brown.


“You ni pack gaya nak pindah terus je?” soal Danial, suaranya kecil.

Balqis tersentak. Lamunannya mati. Dia mengangkat kepala untuk melihat wajah Danial di muka pintu. “Kalau I pindah terus konfem you joli katak, ek?” ujar Balqis, tersenyum.


Danial mengambil tempat di sebelah Balqis di atas lantai. Dia mencapai sehelai tudung berwarna mauve lalu dilipatnya. “Just watch. I would get to Maputo faster than you could say ‘katak’,” balas Danial.


Balqis tersengih.

Foodstock I dah pack dah. Sealed and labeled dah pun kotak tu. Serunding, keropok, ikan kering yang orang bagi semua I sumbat sekali,” terang Danial. “Nak buat kenduri pulut ikan kering kat Maputo tu pun lepas agaknya.”


“Maggi Tomyam?”

Danial senyum, menggeleng-gelengkan kepala. “The first I sumbat dalam kotak tu. No worries.”

“Thanks,” balas Balqis, turut tersenyum. Tudungnya kini bertukar tangan. “Don’t know what I would do without you,” tuturnya ikhlas.


The offer nak teman you sampai Johannesburg tu still stands, for your information.”

“I’d rather buat scene Hindustan kat KLIA. Support local film industry.” Balqis sengih.

“I’m going to miss all your smartass comments.”


“And I’m going to miss making fun of you…”

Danial tersenyum. “Ha-ha. Too bad opah dah ke Kent. Mama dengan Papa pun scheduled umrah…”

Balqis mengangguk-angguk perlahan. Dia mencapai hand luggage di tepi katil. Tafsir, beberapa buah kitab agama dan sejadah kecil disumbatkan ke dalam. Cheese balls untuk transit di Johannesburg, air mineral, toiletries, MP3 player. Passport, tiket, traveller’s cheques, duit tunai berbentuk dollar dan euro diselitkan ke dalam pouch.


“Hmm … Organiser.” Balqis bingkas bangun untuk mengambil beg tangan yang dibawa ke farewell dinner yang dianjurkan SJMC semalam. Tidak menang tangan dia dan Danial membawa pulang ole-ole, sehinggakan beg tangannya hanya dicampak di tepi tangga semalam.

“Ke mana?” soal Danial yang leka melipat kain batik pula.


“Ambil my handbag. Organiser I dalam tu. Nak masuk dalam beg siap-siap.”

“Hang on. I ambilkan.”


Danial menuruni anak tangga satu-persatu. Kelihatan beg tangan TopShop Balqis yang tergantung di railing tangga. Pantas dicapai. Tangga dinaiki semula. Kemudian sepucuk surat berwarna biru gugur dari poket tepi beg itu. Danial tunduk untuk mengutipnya.


Breathtaking Balqis..

Kening Danial terjungkit. Terasa lain macam melihat kata-kata pujian untuk isterinya yang bukan dicoret oleh dirinya sendiri. Surat di tangan direnung. Kemudian pandangan beralih ke muka pintu bilik Balqis yang ternganga.


Well, curiosity does kill the cat, ain’t it?

Flip sampul surat diselak. Sehelai stationary berwarna putih bergaris emas di dalamnya. Danial menarik nafas perlahan. Lipatan surat dibuka.


Balqis Amani,

It’s agonizing to see such a beautiful creature but knowing she is not mine.

I’ll be waiting for the next six months to pass quickly.

I’ll be waiting for you.

And I’ll be waiting for us to become real.

Hamzah.

2 comments:

  1. best cite ni.....
    cpt2lh danial ckp kt balqis tu....
    cpt2 smbung yer.....

    ReplyDelete
  2. wahhh.
    sian danial.
    confem jntung danial dh mek\lompat ke anak tekak.
    agaga
    na`dz

    ReplyDelete