Tuesday, December 23, 2008

BalQisku Episod 3(ii)

Sweet Hard hand by Hadiah



“Danial dude. You’ve got a moment?”

Danial menjungkit bahu. Dia mengunjuk ke arah kerusi di hadapan mejanya. “Plenty. What’s up? Kau nak mintak cuti lagi ke?”

David menggeleng kepala. “No, no. Actually, aku minta maaf in advance. I think what I’m gonna tell you is about to piss you off,” ujar David perlahan.

Danial ketawa. Dua tiga hari ini dia telah mengamuk beberapa kali. What difference would it make with another bad news? “Surprise me, David. I’m all ears.”

David menelan liur. Dia memandang kasut kulit Pierre Cardinnya. “Remember the night at Zzouk?”

Danial mendengus. “Unfortunately.”

“Erm..” David menarik nafas dalam. “I was a little tipsy when I got out of your booth. Then I received a call from Dato. He asked me a coupla questions. The rest was pretty blurry. But I think I kinda slipped out a little here and there,” tutur David pantas. The longer it would take him, the more chances that he would chicken out.

Danial terdiam. “Slipped out?”

David mengangguk lemah. “Yeah. I figured it out when you returned from Dato’s, screaming insults every 20 seconds. I’m sorry, man. I really am…”

Danial turut mengangguk. Terasa mukanya hangat tiba-tiba. Gambar Balqis di atas meja mencuri pandangannya. Tidak pernah-pernah. “It’s okay. The damage has been done anyway,” ucap Danial, monoton.

David tunduk। “I’m really, really sorry, man. I sold out on you.”

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Danial menarik nafas dalam. Dunhill di tangan dijentik sedikit untuk membuang abu ke dalam ashtray. KLCC yang berkelipan menghiasi malam di Kuala Lumpur direnungnya.

Bagaimana malam-malam di Chuping ya?

Petang tadi sekali lagi dia bertandang ke pejabat papa. Arahan dikeluarkan, dan dia dikehendaki menjemput Balqis di Chuping. Parah… Parah…

Sudah empat hari wanita itu pulang ke kampung. Tiada khabar berita, cuma SMS ringkas mengatakan dia sudah selamat sampai di Chuping empat hari lalu. Danial tidak salahkan Balqis. Logiklah wanita itu tidak menghiraukan dirinya. Seperti mana dia juga tidak menghiraukan diri Balqis.

Tiga bulan yang sia-sia. Apa hasilnya dari perkahwinan itu, Danial tidak tahu. Sejak berada di tahun akhir pengajian di US, Danial pernah berfikir untuk tidak berkahwin dalam jangka masa terdekat. Perempuan; agak leceh. Perempuan memerlukan komitmen.

Namun segala-galanya berubah apabila papa memberitahu tentang janjinya dengan abang angkatnya. Janji yang telah termeterai berpuluh-puluh tahun lamanya itu masih teguh antara mereka. Maka terijab kabullah Danial dan Balqis.

Danial menggeleng-gelengkan kepala. Gagang telefon dicapai.

“Hello. I would like to book a one-way ticket to Alor Setar tomorrow, please.”

5 comments:

  1. kebenaran akan muncul juge man..(ajuk ckp david) hehehhe.. tu la, hengat balqis nak bgtaw dato ke pasal awak?? kan da terang yg kwan bek ko sendr yg terlepas ckp...baru nak menyesal

    ReplyDelete
  2. tue la pandei2 jer mnuduh Qis..
    xselidik betoi2...

    cian kat Qis...

    *swit hanna*

    ReplyDelete
  3. benci danial, nape qis tak lawan

    ReplyDelete
  4. isk22...
    geram bebeno la ngn si danial nieh....

    ReplyDelete
  5. baru nak pikir sal balqis.
    tenyeh muke bru tau.
    agagaga.

    ReplyDelete